۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

در پاسخ به برنامه ضربان؛ کمپین «من هم مذهبی نیستم» وابسته به کمیته ضدطالبان مذهبی ایران آغاز بکار کرد

اگر ایلیا به آن متهم شده، که چون مذهبی نیست فرقه ساز، شیطان پرست، منحرف و بدعتگذار است؛ اگر به جرم مخالفت با اسلام خشونت طلب و حمایت از اسلام مصلح و پیوندزننده و به خاطر نداشتن ظاهر مذهبی و عدم استفاده از اصطلاحات مذهبی، در برنامه‌های فرمایشی تلویزیون غیر مذهبی معرفی شده است، پس من هم مذهبی نیستم.

اگر منظور از دین و مذهب، همان دینی است که طالبان مذهبی از آن دم میزند و خونریزی و تجاوز به حریم خصوصی مردم از اعمال واجب آن دین محسوب می‌شود، آری من هم مذهبی نیستم. اگر منظور از مذهب، دایره‌ی تنگی است که راه رسیدن به خدا را بر مردم بسته و مردم را از خدا دور کرده، آری من هم مذهبی نیستم. اگر تسلط، قدرت، شرارت، تجاوز، دروغ، ریا، نفرت پرچم همان مذهبی است که طالبان مذهبی ایران سالهاست مدافع سرسخت آن است، به صراحت میگویم که من مذهبی نیستم.

اگر این مذهبی که دار و دسته ی امنیتی از آن دم می‌زنند، به قیل و قال و ادعاست، من از این مذهب دوری می‌کنم. اگر این اعتقاد، مرا به سمت جمود و نفرت از آزادی اندیشه سوق بدهد، اگر با آتش حسادت چشم مرا کور کند، اگر به جای رویش بذر عشق و محبت الهی در قلب پیشانی مرا کدر و کمر مرا خمیده کند، من مذهبی نیستم و از این مذهب دوری می‌کنم. اگر در این دین تعریف نشده، ریختن خون، روابط ناپاک، تهمت و افترا، شکنجه و ضرب و شتم حلال باشد و پیروی از آنچه بر حق است اما به ضرر منافع است، حرام باشد من اصولاً از این مذهب فراری هستم.

اگر تنها داشتن ریش، چادر، جای مهر بر پیشانی، تسبیح‌های بلند، واژه‌های عربی، تعصب در رفتار و کلام از علائم چنین مذهبی است، آری من مذهبی نیستم...

من آن مذهب میانه رو، زنده، فعال و پاسخگو را پذیرفته‌ام که سخت نمی‌گیرد و خدایش پیش از هر چیز بخشنده و مهربان است؛ خدایی که دین را برای انسان خلق کرد نه انسان را برای دین؛ من آن دینی را پذیرفته‌ام که به ظاهر ختم نمی‌شود و بطن و روح آن است که حقیقت را در دل خود دارد؛ من اسلام میانه‌رو و انعطاف پذیر را اسلام واقعی می‌دانم اسلامی که برای سایر ادیان و فرهنگها حق حیات قائل است؛ اسلامی که تدبیر و تفکر را راه حل مسائل می‌داند نه زور و خشونت و نه خنجر و نیزه را؛ اسلامی که محدود به 14 قرن پیش از من نیست و می‌تواند متناسب به وضعیت فعلی جامعه تعریف شود و پاسخگو باشد؛ من آن اسلامی را می‌خواهم که غیراجباری و غیر زورگوست. اسلامی که برای دعوت به خود زبان عشق و محبت و تفکر را به کار میگیرد نه زبان توهین، دشنام، ناسزا و دروغ... اگر پذیرش چنین اسلامی، رد مذهب افراطیون است، من هم مانند ایلیا مذهبی نیستم.

کمپین «من هم مذهبی نیستم»

وابسته به کمیته ضدطالبان مذهبی

ژانویه 2010

هیچ نظری موجود نیست: