۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

شیوع خرافات و موهومات و نتایج آن







حدوداً دو سال پيش يك روز كه داشتم از خانه بيرون مي‌رفتم با يك آگهي تبليغاتي جالب برخورد كردم متن آن دربارة چگونگي رسيدن فوري به آرزو‌ها و حل مسائل زندگي آن هم از طريق تجويز آيات قرآن توسط «متخصص قرآن» بود. كليتي از متن آگهي اينطور بود كه شما با پرداخت چند هزار تومان مي‌توانستي در «كلاسي» شركت كني كه طي آن آياتي را به تو آموزش مي‌دادند تا از طريق آنها بتواني فوراً پولدار شوي، با شخصي كه مي‌خواهي ازدواج كني، در دانشگاه يا ديگر آزمون‌هاي مشابه با رتبة ممتاز قبول شوي، شغل ايده آل‌ات را پيدا كني و محملات ديگر.
چند روز بعد در جريان اين «كلاس» كه در يكي از مراكز رسمي هم برگزار مي‌شد، قرار گرفتم. در آنجا تعداد زيادي خانم جمع شده بودند كه هر كدام شان كوله باري از تجارب اينچنيني داشت. قبل از تشريف فرمايي اين متخصص قرآن! خانم‌هاي حاضر مشغول رد و بدل كردن تجارب خود بودند. خلاصة آنچه مي‌شنيدم اين بود كه در همين تهران چندين نفر با امام زمان(ع) در ارتباط بسيار نزديك هستند!! و البته براي انجام خواسته‌ها پول مي‌گيرند.يك نفر هم هست كه با انرژي درماني همه كار مي‌كند. خانمي هم در تهرانپارس ظاهراً با جبرئيل در تماس مستقيم است و از جمله كرامات‌اش اين است كه به هر زن و مردي مي‌تواند بگويد كه جفت روحي‌اش كيست ضمن آنكه يد طولائي در حل انواع مسائل بشري دارد. يك آقايي هم با اسم مستعار «ايليا» و سؤاستفادة وسيع از اين اسم (از تشابه آن با نام معلم بزرگ علوم باطني) جزوه‌هايي دربارة جادو مي‌فروشد كه عمل به مطالب آن حلّال هر مسئله و درمان هر دردي است. بالاخره خانمي كه مدعي بود استاد اعظم و كاشف اسرار قرآن است با كلي آرايش غليظ قرمز و سياه پشت تريبون ظاهر شد اول كمي به اطراف خود فوت كرد تا ارواح و اجنه را يا دور يا خاموش كند! و سپس شروع كرد دربارة قرآن حرف زدن. همان چند كلمة اول نشان داد كه بندة غير خدا اصلاً داراي اطلاعات ابتدايي هم دربارة قرآن نيست و حتي آيات را جابجا و با تلفظ غير صحيح مي‌خواند. بعد از جند فرمايش شتابزده هم فوراً بحث پول را مطرح كرد و از حضار خواست كه هر يك مبلغ حداقل پنج هزار تومان را به شخصي كه مسئول پول جمع كردن بود بدهند. اما آنچه بيش از هر مسئلة ديگري نگران كننده بود، بينش و تفكر حاضران در آنجا بود. چقدر بايد انسان ساده لوح باشد كه بدنبال چنين ياوه‌هاي بي‌سر و تهي برود. واقعاً راه برخورد با چنين خرافاتي چيست؟ برخورد امنيتي يا برخورد تفكري و فرهنگي. مطمئناً اگر حاضران در آن جلسه در ذهن خود فقط يك سؤال را مطرح مي‌كردند، بعيد بود كه حاضر مي‌شدند يك لحظة ديگر آنجا بمانند يا حتي به آنجا بيايند. آن يك سؤال مي‌توانست هر يك از اين‌ها باشد: اين حرف‌ها تا چه حد واقعيت دارند؟ چه نشانه‌هايي براي ادعا‌هاي اين شخص وجود دارد؟ چه تناقض‌هايي در كلام و رفتار او هست؟ آيا اين حرف‌ها عقلاني است يا اگر حرف‌هاي فوق عقلاني و ماورايي است آيا با كلام خدا، با قرآن و آنچه از بزرگان به ما رسيده است هم خواني دارد؟
نكتة ديگر تحليل چنين خرافه‌هايي است. آيا مسئولين و دست اندركاران و دلسوزان دين و قرآن مي‌دانند كه چنين خرافه‌هايي چه ضرباتي مي‌تواند به اعتبار قرآن وارد كند. فرض كنيد صد‌ها نفر چنين پيامي را كه مي‌شود با فلان آيات فلان كار‌ها را كرد مي‌شنوند و آنها را يك بار و دو بار و سه بار امتحان مي‌كنند، اگر اين اشخاص داراي قوة تشخيص و تحليل مناسبي نباشند (كه اگر بودند، اينچنين ساده لوح نبودند) اعتبار قرآن در ذهن آنها زير سؤال مي‌رود. اگر به زعم آنها كاري از اين آيات قرآن برنيايد لابد فكر مي‌كنند كه كاري از كل قرآن بر نمي‌آيد. اين كار‌ها به نوعي ترور قرآن و تخريب كلام خداست. اميدوارم هر كس كه احساس مسئوليت مي‌كند با خرافات و موهوماتي، لااقل اينچنيني، مقابله كند و در برابر آنها ساكت ننشيند.    
به همين مناسبت خلاصة چند خبر را كه مربوط به روز‌هاي اخير است بخوانيد
«پِريا (شباب حسامی)»

§فردي كه مدعي ارتباط داشتن با امام زمان ( عج ) بود و ادعا مي كرد كه مي تواند شفاي مريض ها را بدهد و مسائل مردم را از طريق ارتباط با امام زمان ( عج ) حل كند بر اثر شكايت تعدادي از مال باختگان ، توسط نيروي انتظامي دستگير شد
§طبق نظر يكي از كارشناسان برجسته بيشتر مراكزي كه در تهران عناويني چون n.l.p، تكنيك هاي موفقيت ، يوگا ، تانترا و بطور كلي تكنيك هاي ذهني مشغول فعاليت مي باشند فاقد كمترين اعتبار علمي يا نتايج عملي هم مي باشند. روش كار داير كنندگان اين گونه مراكز عموماً كپي سازي و تقليد از مراكز مشابه خارجي و يا بر اساس بعضي كتب ترجمه شده در داخل كشور مي باشد . هدف اصلي اين دلالان روانشناسي ، كسب درآمد از هر راه ممكن بوده كه غالباً با فريب علاقمندان همراه است .
§سوءاستفاده از نام افراد مشهور و استفاده از اسم اين افراد براي كلاهبرداري و پيشبرد مقاصد شخصي يكي از شگرد هايي است كه اين روز ها رواج دارد. اين پديده در شبكه ي اينترنت بيشتر است .
§تعدادي از كساني كه با عناويني چون « انرژي درمانگر » در تهران و شهرستان ها مشغول فعاليت مي باشند با موجي از شكايت هاي مردمي روبرو شده اند. مراجعه كنندگان به اين درمانگران ! ! بيان داشته اند كه نه تنها شاهد بهبودي بيماري خود نبوده اند بلكه مبالغ قابل توجهي را نيز از دست داده اند.
§افزايش قابل توجه تعداد افراد شاغل در مشاغلي ! ! مانند فال قهوه ، احضار روح و جَفر  در مناطق شمال تهران ( نسبت به ديگر مناطق ) چشمگير است .
§مطابق يك تحقيق آماري محدود ميانگين درآمد فالگيران ، رمالان ، جن گيران و شاغلان در بخش نيرو درماني بيش از درآمد پزشكان رسمي مي باشد. قرار است به زودي با اين افراد برخورد لازم صورت گيرد.
«تهية خبر : ص . م»


منبع: فصلنامه تفکر متعالي
شماره 3 ـ بهار 85

هیچ نظری موجود نیست: